Aktiivisuusranneke

Aktiivisuusranneke (aktiivisuusmittari) on saavuttanut viime aikoina suurta suosiota. Ylipätään hyvinvoinnin ja liikuntasuoritusten mittaaminen on vahvassa nousussa. Aktiivisuusranneke on erinomainen apuväline oman hyvinvoinnin ja sen kehittymisen seuraamiseen ja se motivoi ihmisen liikkumaan. Katso kokemuksia, vertailu sekä hinta- ja ominaisuustietoja ja testejä aktiivisuusrannekkeista.

Käymme tällä sivustolla läpi millaisia aktiivisuusrannekkeita on tarjolla ja miten niitä voi hyödyntää parhaiten. Sivuillamme on aktiivisuusrannekekokemuksia, tietoa yhteiskäytöstä tietokoneen, tablettien (Android ja iPad (iOS)), sekä puhelinten (Android, iPhone (iOS), Windows Phone) kanssa ja paljon muuta.

Aktivisuusrannekkeet esittelyssä:

  • Polar Loop
  • Nike Plus Fuelband
  • Vivofit
  • UP by Jawbone
  • Garmin Forerunner
  • Fitbit Flex
  • Fitbit Force
  • Fitbit Zip
  • Fitbit One
  • Fitbit Arla

(julkaisemme uusia esittelyjä lähiaikoina, kun ehdimme ensin testata laitteet käytännössä)

Aktiivisuusranneke tekee mittauksia kokonaisvaltaisesti

Aktiivisuusranneke tietää sinusta kaiken. Se tietää kun nukut, olet makuuasennossa tai juokset. Aiemmin käytettiin paljon askelmittareita, mutta aktiivisuusranneke on korvaamassa ne hyvää vauhtia. Aktiivisuusmittari mittaa aktiivisuutta kokonaisvaltaisesti, eikä siltä jää mikään huomaamatta. Aktiivisuusrannekkeen trendi johtuu suurelta osin siitä, ettei tuotetta ole suunnattu pelkästään aktiiviliikkujille. Sitä voi hyvin käyttää kuka tahansa, sillä se on helppo ottaa osaksi tavallista arkea. Ranneke toimii motivaattorina sellaisille ihmisille, joille päivittäinen liikunta ei välttämättä muuten ole tuttu asia.

Aktiivisuusranneke on kuin eräänlainen rannetietokone. Sen sisällä on kiihtyvyysanturi, johon on mallinnettu kävelyn ja juoksun liike. Ranneke mittaa samanaikaisesti monia asioita, kuten askelmäärää, kuljetun matkan pituutta ja kulutettuja kaloreita. Aktiivisuusranneketta voi käyttää yhdessä sykevyön kanssa, jolloin se mittaa myös sykettä.

Erilaisia aktiivisuusrannekkeita

Vaikka kaikkien aktiivisuusmittareiden toimintaperiaate on pitkälti sama, on niissä eroja. Toiset esimerkiksi keskittyvät seuraamaan pelkästään unta ja analysoivat sen laatua. Toiset taas saattavat herättää käyttäjänsä tiettyyn aikaan aamusta, kun ensin seuraa unen eri vaiheita. Jotkut rannekkeet ovat erityisen keskittyneitä liikunnan laadun ja määrän seuraamiseen. Aktiivisuusranneke saattaa käskyttää käyttäjäänsä tekemään jotain, esimerkiksi kävelemään tai se saattaa kyetä mittaamaan hapenottokykyä. Ennen kaikkea aktiivisuusrannekkeet pyrkivät saamaan ihmisen liikkeelle. Liian pitkään paikalla oleminen ei jää rannekkeelta huomaamatta.

Aktivisuusrannekkeen saa yleensä olemaan yhteydessä joko tietokoneeseen tai mobiilisovellukseen eli sen käytöstä tulee kokonaisvaltaista. Nykyään myös sosiaalinen aspekti on erittäin tärkeä ja näin sosiaalisen median aikakautena omien suoritusten jakaminen internetissä on muodikasta ja monille omien suoritusten arvioinnin kannalta olennaista. Aktiivisuusrannekkeita ollaankin kehitetty siihen suuntaan, että omia kavereita pystyy haastamaan mukaan liikkumaan ja omia suorituksia voi jakaa esimerkiksi Facebookissa.

Monet aktiivisuusrannekkeet ovat jo niin lähellä tietokonetta tai mobiililaitetta, että niihin saa ladattua erilaisia sovelluksia, joilla parantaa omaa aktiivisuutta ja liikuntasuorituksia. Tällöin on kyseessä todellinen rannetietokone.

Aktiivisuusmittarin valitseminen

Aktiivisuusrannekkeita on niin paljon erilaisia, että oikean valinta voi tuntua haastavalta. Tällöin kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet rannekkeessa ovat itselle kaikkein tärkeimpiä. Haluatko, että rannetietokone kertoo sinulle kaiken unen laadusta hapenottokykyyn ja kuluttamaasi kalorimäärään, vai riittääkö sinulle, että tiedät tavallisimmat perusasiat itsestäsi ja liikuntatottumuksistasi. Eri rannekkeita kannattaa vertailla ominaisuuksiensa puolesta ja sitten päättää, mikä tuntuu kaikkein omimmalta. Tutustu sivujemme esittelyihin eri vaihtoehdoista.

Aktiivisuusranneke on saanut monen huonon liikkujan nousemaan ylös sohvalta ja lähtemään esimerkiksi kävelylle. Sen apua ei siis voi mitenkään kiistää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aktiivisuusmittari yksinään ei välttämättä aina riitä tuomaan parhaita mahdollisia tuloksia. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin saatat tarvita paljon muuta. Aktiivisuusranneke on kuitenkin hyvä alku.